Czy warto otworzyć własną lodziarnię?

 Lody spożywamy nie tylko latem, choć właśnie wtedy cieszą się największym zainteresowaniem. Stworzenie lodziarni może okazać się dochodowe przez większość pór roku, tym bardziej, że preferencje konsumenckie jak i dostępne technologie ulegają ciągłym przemianom. W tym artykule podpowiadamy: czy i dlaczego warto otworzyć własną lodziarnię oraz jakie możliwości stoją przed osobami rozważającymi taki biznesplan.

Gdzie warto otworzyć własną lodziarnię? 

Na spodziewany sukces lodziarni największy wpływ ma jej lokalizacja. Lodziarnie warto otwierać w centrach miast mniejszych i większych, w miejscowościach turystycznych, w pobliżu popularnych sklepów, szkół lub miejsc często odwiedzanych, a także kąpielisk itp. Również duże natężenie ruchu pieszych może przemawiać za otworzeniem lodziarni. 

Niektóre lokalizacje są pod tym względem szczególnie uprzywilejowane. Lodziarnię warto rozważać nad morzem, w pobliżu jeziora, przy lub w galeriach handlowych, niedaleko szkół i innych placówek edukacyjnych, a także w pobliżu parków, placów zabaw i atrakcji turystycznych. 

Przed ostatecznym wyborem miejsca warto sprawdzić: natężenie ruchu w ciągu dnia, obecność firm o konkurencyjnym profilu w pobliżu, możliwość zaaranżowania stolików na zewnątrz lub ogródka. 

Polecamy natomiast unikać zamkniętych osiedli, dzielnic przemysłowych, rzadko uczęszczanych szlaków komunikacyjnych, miejsc o ograniczonej sezonowości oraz tych lokalizacji, w których poziom konkurencji pomiędzy istniejącymi już lodziarniami jest zbyt wysoki i uniemożliwia rozwinięcie własnego biznesu.

Zakładanie lodziarni od strony finansowej 

Założenie lodziarni generuje wiele kosztów. Do najważniejszych należy wynajęcie lub zakup lokalu, zakup sprzętu i niezbędnego wyposażenia, w tym maszyny do lodów, umeblowania, witryn chłodniczych. Kolejnym źródłem wydatków jest uzyskanie dostępu do lokalu oraz jego dostosowanie do potrzeb otwieranej lodziarni. Oprócz opłat za wynajem, właścicieli lodziarni czekają także opłaty za pobierane media, stałe koszty operacyjne, w tym koszty związane z zakupem składników do produkcji lodów.

Najczęściej osoby decydujące się na otworzenie lodziarni dysponują nie tylko wkładem własnym, ale sięgają również po kredyt, otrzymują dotacje i wsparcie finansowe z urzędu pracy, lub też decydują się na leasing sprzętu. Warto też podkreślić, że właścicieli lodziarni czekają wysokie koszty na tzw. start, które dość szybko maleją w kolejnych miesiącach.

W trakcie planowania biznesplanu kluczowymi pozycjami są: koszt produkcji i zakupu składników, marża, ceny w okolicznych konkurencyjnych lodziarniach. Większych wydatków mogą spodziewać się osoby zakładające lodziarnie rzemieślnicze. Ważne jest także stworzenie zróżnicowanej oferty, która przyciągnie amatorów klasycznych smaków jak i smaków sezonowych. Można rozważyć włączenie do swojej oferty lodów wegańskich, samodzielnie stworzonych kompozycji smakowych oraz odświeżających sorbetów owocowych.